Waarom ik lid ben van The Ethical Move

Mijn leven is het laatste jaar enorm veranderd. Van opgelegde structuur naar totale vrijheid. Van werknemer in loondienst naar zoeker in ondernemersland. Wat werkt voor mij? Wat past bij me? Waar wil ik naartoe met So Virtual? Sinds april ben ik lid van The Ethical Move en dat voelt goed. Waarom? Iets over missie en visie. Meer hieronder.

Wat is The Ethical Move?

Onze economie: een verhaal van altijd maar meer en grootser en sneller. We zitten vast in zotdraaiende molen van willen en consumeren. Wanneer stopt die molen ooit?

Wel, nooit. Tenzij verkopers zich bewust worden van de tactieken en technieken die ze gebruiken om consumenten te verleiden. We hebben allemaal wel eens een product of dienst aangekocht, waarbij we achteraf dachten “Nu ben ik toch echt in een val getrapt.” The Ethical Move wil hier iets aan doen.

Ik ben lid sinds april en draag mijn badge met trots en verantwoordelijkheid. De organisatie zet mensen en bedrijven aan de cyclus van overconsumptie te doorbreken en het evenwicht tussen consument en verkoper te herstellen.

Heel lang legden we enkel schuld bij de consument. “De consument koopt te veel”. “Het is aan de consument om te consuminderen.”

We weten allemaal dat een verhaal twee zijdes heeft. Allen dragen we onze verantwoordelijkheid. Ook de bedrijven, groot en klein, die op onethische manieren zoveel mogelijk goederen en diensten proberen te verkopen. Verkopers die de consument manipuleren met schaarstetechnieken en misleidende copy.

Waarom ben ik lid van The Ethical Move? Mijn persoonlijk verhaal

Het is nu ongeveer een jaar geleden dat ik mijn ondernemingsnummer aanvroeg. In het voorjaar van 2021 volgde ik de opleiding tot virtueel assistent bij @virtuasacademy. Daarnaast werkte ik als leerkracht Nederlands voor anderstaligen. Na de zomervakantie besliste ik me volledig op So Virtual te concentreren en gingen mijn eerste opdrachten van start. De trein was vertrokken. Toet toooeeet!

Nieuwsgierig als ik ben, wilde ik me volledig in het ondernemerschap storten. Ik keek mijn ogen uit online. Deed research. Zag van alles en nog wat passeren. Zoef zoef zoef! Workshops, webinars, cursussen. Ik bestudeerde de copy en de marketingstrategieën.

Heel snel ging het wringen binnenin. Er klopte iets niet, maar ik kon niet precies benoemen wat er me niet ging. Ik liet het wat op zijn beloop. Soms vind je niet meteen een antwoord of oplossing.

Begin april volgde ik de workshop ‘Ondernemen op je natuurlijke ritme’ bij http://appleblue-seagreen.com. Als jij bewuster wil ondernemen vanuit je lichaam, het ritme van de natuur en vooral je eigen tempo wil volgen, dan is deze workshop een grote aanrader. Sophie geeft je de ruimte die je nodig hebt om zelf op ontdekkingstocht te gaan, aan te voelen wat werkt en wat niet. Die ruimte krijgen was een enorme verademing. En plots wist ik het.

Antiruimte en schaarste

Wat ik de afgelopen maanden online vooral heb gezien was “anti-ruimte”: zoveel mogelijk schaarste creëren, pushy marketingtactieken gebruiken, schreeuwerige copy schrijven JOEHOEEE!, heeeel veeeeel beloven (en weinig nakomen…), zoveel mogelijk online zijn. “Duwen, jongens, we moeten blijven doorduwen.” In het gezicht van de consument. En dit alles met 1 doel: ervoor zorgen dat mensen zoveel mogelijk consumeren.

**side note: niks tegen geld verdienen. Ik wil ook graag lekker eten, een gezellige plek om te wonen en comfortabele kledij. Ik wens dat iedereen toe in deze wereld.

**side note 2: niks tegen online zichtbaar zijn. Het helpt nu eenmaal je business groeien. Je kan anderen pas aantrekken als je toont wie je bent en wat je doet.

**side note 3: niks tegen je best doen, ambitieus zijn, hard werken. Jij doet waar je je goed bij voelt. In mijn flow kan ik ook uren doorgaan. Heerlijk vind ik dat!

Balans

Het gaat mij om balans. En die balans is er in deze wereld nauwelijks. Gisteren in de yogales bevestigde mijn teacher het nogmaals: “Onze focus in deze wereld ligt steeds op het doen, laten we in deze les gewoon even zijn.”

Alles helt heel fel over naar de kant van sneller, verder, hoger en meer zonder rekening te houden met overconsumptie en ethisch handelen. Eerlijk gezegd, ik heb het de laatste maanden heel erg moeilijk gehad mee te draaien. In een cursus van een zogezegde “businessguru” werd me aangeraden zoveel mogelijk te posten, liefst meerdere malen per dag. Noem me rebels, maar als ik dat hoor, heb ik goesting het omgekeerde te doen. En ik deed het ook. “Op die manier kan ik niet werken”, heb ik toen heel kwaad geroepen. Boeken toe, schluss, gedaan, finito. Die kwaadheid heeft welgeteld 5 minuten geduurd, haha. Daarna ging ik op zoek naar oplossingen die wel bij me passen en die ik volhoud als ondernemer. Dat is toch het belangrijkste?

Integriteit en authenticiteit

Ik pleit voor meer authentiek en integer “mens zijn”. En ik geloof dat dit de enige weg is om duurzaam te ondernemen én te leven. Kan nogal hol klinken, ik ben me hiervan bewust. Bij (momenteel) gebrek aan betere woorden maak ik het wat concreter. “Mens zijn” betekent voor mij: af en toe’ deconnecteren’, rust nemen, mild zijn voor jezelf en anderen, tijd nemen en krijgen om projecten af te werken, tijd nemen om te groeien, echt luisteren naar de ander, fouten toegeven, je niet beter voordoen dan je bent (ik geloof persoonlijk niet in “fake it till you make it), trouw blijven aan jezelf. Wil jij geen Instagrampagina aanmaken? Doe dat dan niet, ook al roepen ze van de daken dat Instagram “the place to be” is. “The place to be” dat ben jijzelf. Blijf gewoon dicht bij jezelf.

Mijn werk

Schrijven, dat is mijn dada. Ik ben me heel bewust van de kracht van woorden. Ze kunnen inspireren, maar ook misleiden.

Met So Virtual ga ik voor transparante, verantwoorde en eerlijke marketing en copywriting met oog op duurzaamheid, diversiteit, gelijkheid en inclusie. Zowel in mijn eigen bedrijf als die van mijn klanten. Dat is een hele boterham, daar ben ik me van bewust. Ik leer elke dag bij. Zie je iets dat niet binnen dit plaatje past, spreek me er dan op aan. Of ben je zelf bezig met eerlijke marketing? Let’s connect! Stuur me een berichtje via hallo@sovirtual.be

En kijk zeker eens op de website www.theethicalmove.com