Hoe copy en content schrijven zonder verkoperig te klinken?

Je hoort het overal: je copy moet converteren, klanten genereren, verkopen. Een daarop blokkeer je. Want plots moeten je teksten je geld opleveren. En als er één iets is wat ik geleerd heb, is dat ik verlam wanneer er een grote, vette ‘MOETEN’ over mijn creatief werk hangt.

En ook… ik wil helemaal niet dat mijn copy en content ‘verkoperig’ klinkt. Het voelt simpelweg niet juist.

Mijn teksten wil ik met anderen delen, omdat ik ze waardevol vind. Deze invalshoek land veel beter bij mij. En ja, als ik op die manier iemand kan overtuigen om met mij samen te werken vind ik dit absoluut geweldig!  

Wil je vanuit het hart met anderen delen en hierbij de juiste woorden gebruiken, dan kan het je helpen om je in te beelden een brief aan een dierbare vriend te schrijven.

Open jij je brief met een opsomming van pijnpunten? Komt het bij jou natuurlijk om je vriend met de neus op de feiten te drukken en te roeren in pijn(en)? Dit is althans wat standaard marketing en copywriting verkondigt: duwen op de pijnen van potentiële klanten, zodat ze actie gaan ondernemen. Valt totaal verkeerd bij mij. Bij jou ook?

Uiteraard wil je de zielenroerselen van je dierbaren niet negeren. Je wil het op een zachte manier erkennen. Dus ja, we gaan pijn(en) niet negeren. Ze kunnen ruimte krijgen in copy en content. We gaan ze gewoon niet manipuleren of uitbuiten. 

 

Hoe kun je, vanuit menselijkheid, teksten schrijven die niet verkoperig klinken, maar wel overtuigen?

  • Beeld je een persoon op straat in die jouw werk nog niet kent en waar je toevallig mee aan de praat geraakt. Wat vertel je? Hoe doe je dat? Grote kans dat je deze persoon niet wijst op alle pijnpunten, maar oprecht beschrijft wat je doet.
  • Stel, deze persoon is geïnteresseerd en stelt je een paar vragen. Hoe reageer je? Je deelt uiteraard. Je deelt je kennis en ervaringen. Misschien geef je de persoon een tip en kan hij/zij/… hiermee verder. Mooi, toch!

  • Op deze manier creëer je vanuit vrijgevigheid. En dat onthouden mensen. Vragen ze niet meteen om jouw betaalde hulp, zullen ze op een later vast en zeker aan je terugdenken wanneer ze wel hulp nodig hebben. Vanuit vrijgevigheid maak je ruimte voor bereidwilligheid. 

Een laatste tip:

Bij het benoemen van pijnpunten gaan we heel vaak de 2e persoon gebruiken, nl. jij. Sommigen maken in hun teksten gebruik van deze vorm zonder verkoperig te klinken, maar het blijft voor velen toch een kunst niet te vervallen in verkoopspraatjes. Vind je het zelf moeilijk om in de jij-vorm niet verkoperig te klinken, dan kun je twee zaken uitproberen:

1. Schrijf vanuit ‘ik’. Met je eigen verhaal kun je op een natuurlijke manier anderen raken. (zoals ik hierboven doe 😉 )

2. Een andere vorm die je kunt gebruiken is de 3e persoon: hij/zij/hun. Het verhaal van iemand anders vertellen, kan ook (h)erkenning oproepen.

Zoek je hulp bij het schrijven van je copy en content? Dan kan mijn strategische contentsessie een goeie start voor je zijn. We werken een voor-of namiddag aan een glasheldere boodschap, die de juiste snaar raakt bij je klant.

Heb je iets aan de tips hierboven? Laat het mij hieronder weten.

 

Sofie

Slowful Content Writer 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *